Blogger Widgets ALLAH ItU DeKaT ( ^^, ): Hakikat Dukacita

Tuesday 31 July 2012

Hakikat Dukacita

Hakikat Ujian Hidup

Dalam hidup ni, siapa yang tak pernah merasai dukacita? Pelik la kalau ada yang mengaku dia hidup tanpa sekali pun terasa perit dengan dugaan kehidupan. Ramai yang mengeluh bila diri dilanda kesedihan. Ada yang merasakan bahawa dengan mengakhirkan hayat didunia, adalah penyelesaian kepada permasalahan yang melanda. Ya, mereka berfikiran cara begitu akan menamatkan sengsara yang ditanggung, tapi mereka tak pernah terfikir bahawa mereka sedang menempatkan diri mereka dengan kemurkaan Allah dan kesengsaraan yang lebih pedih lagi menanti sebagai balasan atas perbuatan mereka di dunia di akhirat kelak. 

Siapa suka hidup berduka cita.. Ya, siapa suka kan.. 

Apakah kita ada kuasa nak menghalang kesedihan yang mendatang? Apa kita ada jalan keluar yang lebih hebat mengatasi takdir Allah? Kita hakikatnya hanyalah seorang hamba yang sememangnya dihidupkan didunia untuk diuji tahap keimanan dan ketulusan kita sebagai seorang hamba yang taat akan penciptanya. Jadi mengapa memberontak?? Hadapi ujian dengan penuh kesabaran, ketabahan dan berbaik sangka dengan Allah. 

Apa Allah campakkan dukacita dalam hidup kita sebagai permainan sia-sia? supaya kita bersedih dan berada dalam kelemahan? Sudah tentu tidak sahabatku sekalian. Cubalah menerima takdir dengan pandangan yang positif dan bermuhasabahlah. Ujian yang Allah timpakan keatas kita, banyak memberi pengajaran dan peringatan yang berguna. Cubalah kita renungkan dan mencari hikmah atas persoalan kehidupan yang melanda.

Allah memberi kita cubaan, malah dia memberi jalan keluar kepada kita jua daripada masalah tersebut. Kadang- kadang diwaktu senang, kita terlupa untuk bersyukur atas nikmat kesenangan yang Allah berikan setelah kita bebas dari ujian tersebut. Kitalah hamba yang tidak tahu bersyukur dan hanya Ingat Allah diwaktu susah sahaja.. Diwaktu kita leka, ALLAH berikan kita ujian, supaya kita kembali kepadanya. Betapa Allah kasih kepada kita seorang hamba yang kadang-kadang melupainya. 

Jadi, hakikat dukacita tersebut bukanlah hanya kesdihan dan musibah kehidupan sahaja. Tapi. dukacita itu juga sebuah takdir yang indah, dimana salah satu dari cara Allah ingin menarik kita kembali kepadanya daripada tersasar kepada jalan yang salah. Hakikatnya, Allah sangat sayangkan Kita.. = )

No comments:

Post a Comment