Blogger Widgets ALLAH ItU DeKaT ( ^^, ): Ikhlaskah Aku Berubah? (^^,)v

Wednesday 4 July 2012

Ikhlaskah Aku Berubah? (^^,)v


Sesuatu amal kalau kita buat selain dari mengharapkan redha Allah, tiada ubah ibarat debu-debu yang berterbangan je kan. So, The point here is, Ikhlas Niat tuh penting = ). 

Ada yang nak berubah for the Better and we should congratulated them for the steps they had taken. Tapi, kerana apa mereka nak berubah? Kerana CINTA kepada seseorang insan, dan si jejaka tersebut berjanji akan membimbing dia ke arah kebaikan. But, itu cinta sebelum kahwin... Ops, Then how?

CINTA SEBELUM AKAD TAK ADA DALAM ISLAM.Itu adalah cara barat yang kita ikut dan islam tak pernah ajar umatnya perkara seperti itu dan yang ada hanyalah bertunang. Tapi, dia nak berubah menjadi lebih baik. Nak join Usrah, Baiki kekurangan diri, Nak tahu banyak soal agama dengan lebih dalam lagi. Bukankah itu boleh bawa dia ke arah kebaikan?? Don't you see that?

Hm.. Jangan fikir selapis je. Bukan nak perlekehkan niat dia. Apapun kita kena bersangka baik kan.Siapa kita nak menilai orang lain . Tapi seeloknya ubah niat tu, Bukan kerana LELAKI ITU.. Tapi, buatlah semua ni demi ALLAH. 

'' seandainya, dia tinggalkan kamu. Adakah masa tu kamu masih istiqamah nak berjalan pada jalan ini yang penuh berliku? Adakah kamu akan kembali ke takuk lama? Meninggalkan niat kamu seiring peninggalan Si dia dari hidup kamu??''

Lakukanlah demi Allah. Jangan kita cemari agama kita dengan kepentingan peribadi. Berselindung baik disebalik agama yang suci. Dalam Islam, bercouple itu sudah dilarang, bagaimana mungkin dia ingin membimbing kita, sedangkan dia sendiri yang mengajak kita kearah kemungkaran. 

Carilah insan yang sama fitrah untuk membimbing kita, bukankah lebih terpelihara?. Maksudnya BERSAHABATlah dengan orang-orang yang baik. InsyaAllah, matlamat mereka sama, iaitu ingin mengapai redha Allah dan mengisi ruang Jannah bersama-sama dengan sahabat mereka, Jadi mereka tidak akan melepaskan ikatan ukhwah dan membiarkan sahabatnya terkapai-kapai dalam lautan kemungkaran.

Tapi... kami tak jumpa pun. Cuma mesej dan call jep. = )

Mesej tanpa keperluan, Chatting tanpa urusan dan Telefon tanpa tujuan.  Bagaimana kalian ingin menjaga hati yang sering terusik dengan bisikan CINTA tu? Syaitan ada banyak cara nak jerumuskan kamu. Dengan liciknya dia membuat kamu memandang baik sesuatu yang dilarang hanya dengaPn memberi kamu suntikan keasyikan dalam dunia PERCINTAAN.  Jika jujur dan benar kamu cintakan dia, 

JAGA HATIMU DAN BANTU DIA JAGA IMANnya.

Memang susah nak berubah secara drastik. Senang cerita kurangkan kekerapan mesej bersama muslimin itu. Berhubung bila perlu sahaja dan bersederhana. Kalau sebelum ini setiap hari kita send message , Mulai sekarang cuba tahan selama seminggu. Lihat, tahap keihlasan kita berubah. Sama ada kita masih mampu istiqamah atau tidak untuk berubah atau semata-mata dorongan dari si DIA sahaja.

Mungkin boleh cuba, dan lihat dalam Jangka masa tersebut, kita masih mahukan kebaikan atau terasa lemah untuk meneruskan perjuangan kita.  Cinta itu tidak haram, tetapi cara kita terkadang salah dalam mengenal cinta. Kapel pula memang tak ada dalam islam, zaman nabi mana ada kapel tapi itu adalah ikutan budaya dari barat. 

 Cuba lihat mampu atau tidak anda lakukan. Semoga dengan cara ini, kita dapat perbaiki niat keikhlasan kita dan menuju kearah keredhaanNya. Sekalipun bukan berlaku pada kita, tapi sahabat disekeliling kita diuji dengan permasalahan ini, maka bantulah dia keluar dari kemelut itu. Soal dia ikhlas atau tidak, Itu urusan DIA dengan ALLAH sahaja. Kita bukan pemilik HIDAYAH kan? Tapi kita bertanggungjawab untuk sokong dia kearah kebaikan.. InsyaAllah.. = )

Bersahabat Till Jannah = )


No comments:

Post a Comment