Blogger Widgets ALLAH ItU DeKaT ( ^^, ): Apabila kebenaran disitu, Teruskan Melangkah=)

Wednesday 4 July 2012

Apabila kebenaran disitu, Teruskan Melangkah=)


Dalam kehidupan kita akan berdepan dengan pelbagai konflik dan kadang-kadang kita sendiri akan rasa tertekan untuk membuat pilihan dan keputusan. Seperti biasa, jika terpampang dua jalan yang bercabang dan memerlukan gerak hati membuat pilihan, Pilihlah antara dua satu daripadanya yang akan membuat kita lebih dekat dengan Sang Maha Pencipta. Mohonlah petuntuk dariNya agar diberi pilihan tepat bila kita nak ambil sesuatu keputusan tuh.. = )

Setelah kita yakin, pilihan yang kita buat tuh dah betul dan memang berdirinya kita atas paksi kebenaran, tutup telingga dan teruskan berjalan maju kedepan. Kadang-kadang orang sekeliling tidak senang dengan keputusan kita. Maklumlah setiap orang mempunyai pendapat dan pandangan yang berbeza mengenai sesuatu masalah tu. Jadi kita yang kena kuat semangat sebab yang nak menjalankan kehidupan seterusnya ialah kita bukan mereka walhal mereka banyak memberi sumbangan idea, kadang-kadang berhenti setakat itu sahaja.

 Jadi maksudnya kita perlu menolak pendapat orang lain dan bergantung 100% atas kehendak diri?

Tidaklah begitu maksudnya. Kita boleh dengar pendapat orang lain, nilai baik-baik tentang baik buruk perkara yang diketengahkan oleh mereka, tetapi janganlah menaruh sepenuh harapan dan bertindak mengikut telunjuk mereka saja. Kita juga perlu menilai dan keputusan terletak di tangan kita bukan orang lain. 

Ada juga orang yang takut untuk membuat keputusan sebab mereka kurang yakin untuk menghadapi risiko mendatang. Jadi, apa saja pandangan yang dilontarkan kepada mereka, Mereka akan patuh dan terima bulat-bulat. Apabila ada saja sesuatu yang tidak kena kelak, mereka akan point- tangan menyalahkan orang lain atas pandangan yang pernah mereka berikan. Itu sikap yang tidak baik, kawan-kawan.     

Begitu juga situasi orang yang ingin melakukan perubahan dalam hidup. Kalau takut kepada pandangan masyarakat, anda memang tak kemana la. Cuba bagitau, macam mana nak tutup mulut berbilion manusia ni?? Memang tak berganjak la anda yep, kekal di tampuk lama selamanya la. so, kalau ada temui kebenaran di situ, Janga berpaling lagi. Take the steps and move!   




No comments:

Post a Comment