Blogger Widgets ALLAH ItU DeKaT ( ^^, ): Yang Patah Tumbuh, yang Hilang Berganti

Sunday 12 August 2012

Yang Patah Tumbuh, yang Hilang Berganti

Assalamualaikum

Lebih kurang dua minggu yang lepas, Kucing saya yang mesra dengan panggilan kecik ( saiznya yang kecil dan comel) pergi... ( meninggal-dunia ). Apa asbabnya, kami sendiri tak tahu, cuma bolehlah dikatakan dia kurang sihat la. Tapi tak adalah sampai lembik teruk sangat dan kepergiannya sungguh kami tak sangka.

Keluarga saya sememangnya penggemar kucing. Ayah dan umi sangat sayangkan kucing termasuklah adik -beradik saya yang lain juga. Kucing kami anggap sebahagian daripada keluarga kami. Rasa macam satu kehilangan bila tiada. Kepergian kecik bukan pengalaman pertama kami alami, tapi boleh dikatakan sangat memilukan juga la walau kalau nak dihitung.. baru je kami ambil bela dia.

Mula-mula ambil bela kecik sebab kecik seiras wajah Citam. Citam kami dah bela dia selama lapan tahun, tu pun warisan turun- temurun anak kepada kucing kami yang ibunya kami beri nama putih. sebelum ni Citam ada 3 ekor saudara lain yang kami namakan Ciki, Cumi dan Ciro. Hayat 3 ekor kucing tu tak lama. Kini, tinggal Citam yang dah berpangkat nenek dalam keluaga kami dan tak berzuriat. hehe..

Kecik kami anggap anak angkat kepada citam. Mula-mula citam tak boleh terima kehadiran Kecik. Biasalah bukan dari keturunan dia. Tapi, lama-lama dia mula baik dan boleh baring-baring atas katil sekali. Hehe.. comel sangat. Dua-dua warna hitam. Bila tutup lampu, langsung tak nampak. Pernah sekali saya terduduk atas mereka.. Ops, tak sengaja... = )

Bila kecik dah tak ada, memang la agak terasa. The day kami tengok sekujur tubuh terkulai.. semua menangis. Including my lovely ummi. Ayah balik tengok kucing dah tak ada.. diam je dia. Adik saya.. asyik buka gambar kecik yang dia save dalam handset dia. My little sister crying and ask my dad to bring the cat alive.. Haha. Mana boleh kan. But, budak kecik apa tahu .. Me? Terasa gelap je masa tuh.. but I'm not crying sebab dah tahu setiap yang hidup pasti akan mati jua.. but inside my heart.... sedih juga!

Lepas kehilangan Kecik, one day.. adik saya yang bongsu tu bawa balik something , bila saya tengok balik.. Ahaks!

anak kucing.. tak tahu la mana dia jumpa. Kucing Jiran saya.. but, tuan dia tak nak bela. Tak terjaga mungkin. so, kucing dia berkeliaran kat rumah orang. Ayah saya mandikan kucing tu dengan syampu.. sekarang jumlah yang ada 4 ekor semua saudara seibu kucing tersebut. Kami bela semuanya.. Nama mereka, mega, giga, Oren dan Tompok. Haha

Yang hilang telah berganti. But, pastinya yang berganti tak sama dengan yang hilang kan... But, saya sayang semua kucing-kucing saya.. 






No comments:

Post a Comment