Blogger Widgets ALLAH ItU DeKaT ( ^^, ): Jadilah Hamba Yang Bersyukur

Friday 6 July 2012

Jadilah Hamba Yang Bersyukur



Sahabat, Kenapa ya, dikatakan dunia ni sekadar persinggahan ? Jika hendak  dihitung waktu kita  didunia, dan waktu yang bakal kita tempuhi sekembalinya kita ke alam sana nanti betapa besarnya jurang perbezaannya, kan? Mana tidaknya, ada pendapat masyur yang mengatakan sehari kita di akhirat bersamaan 1000 tahun dunia. Sehari didunia saja, tidak siapa yang rela menanggung penyiksaan, apatah lagi beribu tahun, anda sanggup?? Tentu cepat saja yang mengeleng kan? = )

Jadi wajarlah jika kita kata dunia ni sekadar persinggahan . Kita singgah sebentar saja untuk diuji. seolah-olah hari ini kita menimba ilmu, menelaah siang malam dan malamnya kita akan masuk dewan ujian. Dalam ujian kita diuji dengan pelbagai macam bentuk soalan. Mungkin kita akan buat banyak kesilapan jika kurang persediaan sebelumya. Tiba-tiba, tak sampai dua jam,  pengawas peperiksaan memberi arahan yang waktu menjawab telah selesai. Tak kira betapa pun alasan kita berikan, pengawas tetap akur menjalankan tugasnya.

 Dan kita mungkin saat tu baru tersedar untuk mengenang nasib sendiri. Sesal dengan kesilapan lampau, tapi semua telah terlambat. Dunia yang pantas berlalu ibaratkan waktu sebentar cuma yang kita habiskan untuk menelaah dan malamnya diuji sekadar beberapa jam saja. Tapi betapa pesona dunia yang melalaikan kita, sehingga kita lupa bahawa kita juga bakal diuji. Tanpa persediaan rapi kita melangkah dan kemudiannya terkapai-kapai lemas sendirian dengan godaan dunia.

Beginilah kita sahabatku, Kita terlalu asyik dengan dunia sehingga kita lupa yang suatu hari nanti kita akan mati. Kita terlalu banyak ketawa sehingga kita lupa yang suatu hari nanti kita akan menangis. Kita terlalu banyak memasang impian duniawi sehingga kita terlupa apa yang kita kejar selama ini tidak akan berkekalan.  Kita juga terlalu takut dan bergantung dengan manusia sehingga kita mungkin terlupa, mereka hakikatnya juga hamba seperti kita. Inilah kita, insan lemah bergelar manusia yang sering terlupa dan terlalu memikirkan soal dunia.

Dan mengapa begitu sukar untuk kita menjadi seorang hamba yang tahu bersyukur dan kurang merungut dengan banyaknya nikmat yang telah Allah kurniaan. Sehingga kalau nak menghitung nescaya kita gagal berbuat demikian. Walhal, nikmat tangan menulis sekarang dan mata memandang juga masih pinjamanNya.
Laluilah kehidupan kita pada hari ini yang masih tersisa dan entah bila akan bertemu noktahnya dengan kebaikan, nescaya kita akan kurang keingginan untuk membuat kejahatan. Walau susah mana kehidupan yang melanda, cubalah sedaya mungkin untuk mengukir senyuman dan bersabar. Berusahalah dan berdoalah supaya Allah memberikan jalan penyelesaian yang terbaik. InsyaAllah, Allah pasti akan mengurniakan ganjaran pahala yang besar atas berkat kesabaran kita.

Ada pula yang bertanya:

Apakah seharusnya kita terus meninggalkan dunia? Kita tumpukan saja amal kita menghadapi akhirat sana?

Firman Allah
"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahgiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu(keperluan dan bekalanmu) dari dunia*;dan berbuat baiklah (kepada hamba2 Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu(dengan pemberian nikmat yang melimpah2); dan janganlah engkau membuat kerosakan dimuka bumi,sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang2 yang membuat kerosakan**."(surah Al Qasas:77)


( Yakni berusahalah mencari-dengan harta kekayaan yang dilimpahkan oleh Allah SWT kepadamu itu-dengan mengerjakan amal kebajikan yang mendatangkan pahala dan membawa keselamatan dan kebahgiaan pada hari akhirat kelak.Dalam pada itu jangan pula engkau melupakan bahagianmu dalam dunia untuk merasai kesenangannya yang halal sebelum dapat menikmati kesenangan yang kekal diakhirat.Bantulah orang2 yang memerlukan bantuan dengan perantaraan harta kekayaan dan pangkat serta pengaruh yang dikurniakan Allah kepadamu,dan janganlah melakukan sesuatu yang merosakkan masyarakat,kerana yang demikian dimurkai oleh Allah SWT. )

Dari firman Allah diatas jelas menyuruh kita supaya menyeimbangkan keduanya, bukannya bermaksud membuang dunia secara total. Oleh itu, ita rujuk kembali kisah kehidupan Baginda dengan para sahabat dan salaffusoleh . Kita mesti jadikan sifat kehidupan mereka sebagai  panduan untuk kita jalani kehidupan kita sekarang.

Dunia benar-benar dikorbankan untuk akhirat oleh Rasulullah SAW, bukannya dunia dipisahkan dari akhirat. Adapun maksud Rasulullah menyuruh kita bersederhana itu ialah supaya kita tidak samakan urusan dunia dengan akhirat. Untuk dunia biar padan dengan umur dunia yang tidak kekal.Dan untuk akhirat biar sepadan pula dengan umur akhirat yang kekal itu.Janganlah disamakan.

Pernah saya terbaca, seseorang memberi pandangan seandainya diberikan ukuran berapa banyak yang akan dia ambil antara keduanya. Baginya 60 % untuk akhirat dan 40 % untuk dunia. Sebagai contoh jika ada dua kerja yang hendak dilakukan, satu kerja kecil dan satu kerja besar. Sudah tentu lebih akan diberikan lebih tenaga kepada kerja yang lebih besar. Allah dan Rasulullah suruh kita rebut dunia bukan untuk kepentingan peribadi kita, tetapi untuk islam.

Tetapi Perlu diingatkan, kerja-kerja  dunia juga boleh dibuat saham untuk akhirat.macam mana? Hanya 1 saja caranya, iaitu nawaitu. Niat kerana Allah, untuk beribadat keranaNya. Insya Allah apa saja gerak kerja kita,semuanya mendapat pahala. Insya Allah.

1 comment: